© Bus Bedrijfsadvies 2016
Workshops
In een tijd waarin bezoekersaantallen teruglopen, gemiddelde
bestedingen afnemen en omzetten dus onder druk staan, worden
ondernemers gedwongen meer en meer te sturen op rendement.
De brutowinstmarge neemt in belang toe en kengetallen als
omzetsnelheid en rentabiliteit worden (mede) bepalend voor het
assortimentsbeleid. Er worden doelen gesteld, maar hoe stuur je
actief op deze doelen? Zijn we niet te afhankelijk van leveranciers?
Wat is belangrijker: marge of omzetsnelheid, en waarom? Hoe ga ik
om met standaardartikelen? Veel vragen, die met cijfers te maken
hebben!
Onze ervaring leert dat je geld kunt verdienen door te sturen op
cijfers en wij willen onze ervaring graag met u delen. Hiertoe
hebben we workshops ontwikkeld voor zowel retailers als voor
leveranciers.
Sturen op cijfers
De workshop Sturen op cijfers kennen we in twee uitvoeringen, te
weten voor de retailers en voor de leveranciers.
In de workshop voor de retailer gaan we in op prijsberekening,
brutowinst, het effect van korting en we maken de belangrijkste
kengetallen (KPI’s) op eenvoudige wijze inzichtelijk. Daarnaast
staan we uitgebreid stil bij in- en verkoopplanning.
Deze workshop is in 2001 door mij ontwikkeld op verzoek van
INretail (toen nog Mitex) en sindsdien met veel succes gegeven.
In de workshop voor de leverancier gaan we uiteraard ook
uitgebreid in op deze zaken maar wat minder diep op in- en
verkoopplanning. Bij de leveranciers wordt dit deel vervangen door
het lezen en begrijpen van overzichten uit de verschillende
automatiseringssystemen. Deze workshop wordt erg enthousiast
ontvangen en is onder andere gegeven aan salesmedewerkers van
Bestseller, Van Bommel, Tommy Hilfiger, State of Art, Domano,
Asics, Bos Group, Sapph, Deventrade, Timberland, Supertrash, New
Market, Kootuur, Minimum, Laundryroom, Supertrash, Yaya en
Tramontana.
In- en verkoopplanning
Dit is een echte praktijkworkshop. We gaan samen met u aan de
slag om aan de hand van uw eigen informatie een in- en
verkoopplan te maken voor een zomer- of winterseizoen. In één
dag tijd brengen we de historische informatie in een Excel-
rekenmodel, analyseren deze informatie op artikelgroep- en
leveranciersniveau en maken een plan voor het nieuwe seizoen dat
verdeeld wordt in een voorkoop en bijkoopbudget. Kennis van
Excel is niet vereist maar wel een pre.
Financieel inzicht
Wilt u als mode- of schoenenondernemer weten wat er in uw
jaarrekening staat en hoe u de cijfers moet interpreteren?
Geeft u zich dan op voor de workshop "Financieel inzicht"
Deze workshop duurt een dag en o.a. de volgende zaken worden
behandeld:
- de balans
- de winst- en verliesrekening (ofwel de exploitatierekening)
- het opstellen van een exploitatiebegroting en
- het opstellen van een liquiditeitsbegroting
Contact
Bus Bedrijfsadvies
06-20411589
info@busbedrijfsadvies.nl